top of page

SRI LANKA TRAVEL GUIDE!

Det er snart ved at være lang tid siden, at vi kom hjem fra den mest fantastiske tur til Sri Lanka, og nu er jeg endelig blevet færdig med min Sri Lanka guide. Jeg kommer her med mine anbefalinger til, hvad man virkelig bør opleve hvilke steder man godt kan springe over, hvor det er godt at spise når man besøger Sri Lanka. Du får også kontaktinformation på en virkelig sød chauffør, som kører hele landet rundt til meget rimelige priser!

:-)

Vores tur var den perfekte kombination af oplevelser, besøg med de lokale og primitive men fede overnatninger, og så ren luksus på et femstjernet ressort.

thumb_IMG_6021_1024

DAY 1. – Negombo.

Vi landede i Colombo og tog direkte til Negombo for at have vores første overnatning. Planen var, at vi skulle have brugt vores første dag i byen, men da flyet var forsinket landede vi først om aftenen og nåede derfor desværre ikke at se ret meget til byen.

Fra Colombo lufthavn til Negombo betalte vi 900 Sri Lanka Rupees, og turen tog ca. 15 minutter. Vi boede på Shanith Guesthouse, som vi havde fundet på Hotels.com. Det var et hostel, men super fint, rent, pænt og med det sødeste personale. Om morgen sidder man på deres tagteresse og spiser morgenmad, mens man kigger ud over byen. Super fint sted til prisen.

DAY 2. – Negombo – Pinnawala

Dag nummer to mødtes vi med vores chauffør Mangala, som vi skulle bruge de næste dage med. Han var super sød, vidste alt om landet, og var super god til engelsk. Senere på rejsen fandt vi også ud af, at hans priser er billigere end alle andre vi snakkede med.

Vi startede med at køre fra Negombo til Pinnawala, hvor de Srilankanske myndigheder har et elefant børnehjem, hvor de tager elefanter ind fra naturen, som har det svært og hjælper med med at få det godt igen. Det var en helt fantastisk oplevelse, som jeg virkelig synes at man skal have med, hvis man er på de kanter. Vi oplevede b.la. de små elefanterne blive fordret med sutteflaske, og efterfølgende fulgtes vi med alle de store elefanter gennem landsbyen og ned i floden hvor de badede. Det var ret eventyrligt og sindssygt smukt.

Efter nogle timer ved floden, hoppede vi tilbage i bilen og kørte mod Kandy. På vejen stoppede vi ved restaurant ‘Robin Hood’ hvor vi fik en virkelig lækker frokost, med verdens smukkeste udsigt udover grøn natur og bjerge.

DAY 3 & 4 – Pinnawala – Kandy.

Hvis jeg skulle til Sri Lanka igen ville jeg springe Kandy over. Jeg synes ikke, at byen er særlig fed, og de største turistattraktioner som temple of the tooth var dicideret en skuffelse. Hvis du alligevel befinder dig i byen, så bør du besøge deres national park, hvor der lever frie aber, og hele naturen i det hele taget får lov til at passe sig selv. Det er virkelig smukt!

I Kandy boede vi på hotel Clock in’. Vi bookede det via Hotels.com og det fungerede altså! Super fine værelser, virkelig centralt og meget hjælpsomt personale.

DAY 5. – Kandy – (Nuwara Eliya) – Ella På vej til Ella stoppede vi på flere teplantager, og selvom det var turistet, så synes vi at de var rigtig gode til at gøre oplevelsen autentisk alligevel. Andreas og jeg var med en teplukker en tur i marken og prøve, at plukke vores egen te. Bagefter gik vi ind igennem deres fabrik, og så hvordan de laver de fine grønne blade om til te. Det var en rigtig sjov oplevelse. Den flotteste af de teplantager vi besøgte var mackwoods. Den bør i bestemt lægge vejen forbi!

thumb_IMG_1440_1024

Efter flere stop på teplantagerne ankom vi til Ella.

Ella er et MUST see hvis du er i Sri Lanka – og meget mere fantastisk end Nuwara Eliya, som vi kørte forbi og gjorde holdt i på vej mod Ella.

Ella er en sjov kombination af et backpacker område – som jeg normalt ikke er så meget til, og ægte natur, vilde aber og lokale munke. Nede i byen som består af en enkelt hovedvej ligger der forskellige pubs der spiller international musik, og hvor de fleste gæster taler skandinavisk. Normalt HADER jeg sådan noget, men efter at have været lokal og primitiv i et par dage, er det faktisk meget rart at sidde med et internationalt menukort i hænderne og få en mojitos over et spil kort.

Når man tager en side vej fra hovedvejen og længere ind i skolen, oplever man en masse små hostels og bed & breakfast som ligger MIDT i den vilde jungle. Vi boede på hotel Ella Eco Lodge som er meget lokalt og meget primitivt, men også fuldstændig fantastisk. Det var her vi fik en af turens største oplevelser.

Da vi vågnede efter en nat med sjove lyde af palmeplade, der faldt til jorden, og aber der løb rundt på vores tag, stod vi op til en lækker morgenmadsbuffet som blev serveret på vores egen altan. Der gik ikke mere end 30 sekunder fra maden blev serveret til aberne hang i klaser i træerne ud for vores altan. Derfra kunne vi sidde og fodre dem med en pind, som vi lagde mad på og stak ud i træet. Det var virkelig autentisk, ægte og sjovt!

thumb_IMG_2548_1024

DAY 6. – Ella – Udawalawe – Unawatuna

thumb_IMG_2639_1024

Efter en af turens mest fantastiske oplevelser i Ella, fortsatte vi direkte videre til safari i national parken Udawalawe, som var mindst lige så fantastisk en oplevelse.

Mangala vores chauffør sørgerede for, at vi fik vores egen jeep med chauffør, så vi ikke skulle sidde sammen med andre turister. Vi kørte rundt i den smukke park i flere timer, men selv da vi var færdige, var vi ikke trætte. Vi så vilde elefanter, som kom helt hen til bilen og sagde hej, vi så krokodiller, bøfler, påfugle og alle mulige andre eksotiske dyr. Da solen var ved at gå ned, kørte vi forbi en lille sø. Her holdt vi stille for at se på en krokodille, der lå på den anden side af søen. I vandet stod en flok bøfler og hyggede sig, og solens lys gjorde det hele afsindsigt smukt. Midt i det hele, mens vi holder der helt stille og nyder udsigtet, kommer der en kæmpe elefant gående ud gennem palmetræerne og ned i søen, hvor den vaskede sig og drak vand. Det var simpelthen helt eventyrligt!

Det er jo den vilde natur og derfor ved man aldrig hvilke dyr man møder på sin safari, men det er virkelig en chance man skal tage, og bruge tiden på et stop i Udawalawe!

Bag efter kørte vi videre badebyen til Unawatuna.

DAY 7. Unawatuna – Galle

thumb_IMG_6219_1024

Den skønneste badeby med helt turkist vand! Unawatuna er bestemt et besøg værd hvis man bare ønsker at ligge på stranden og nye solen, som virkelig brænder igennem! Vi har efterfølgende hørt at Mirisa, som ligger lidt længere vest på skulle være lige så fantastisk, bare uden turisterne, så den vil vi nok prøve næste gang vi vender snuden mod Sri Lanka!

Mit råd er at blive her for sol og strand, i stedet for at tage mod Bentota, som vi gjorde. Unawatuna er langt mere fantastisk!

5 minutter i Tuc Tuc fra Unawatuna ligger Galle, som er en mega fed by i det sydlige Sri Lanka. Byen er så smuk, eksklusiv og lækker. Den er meget anderledes fra resten af Sri Lanka, og det er meget tydeligt at det er her den gamle kolonimagt har boet.

DAY 8-14. Benton

Den sidste uge brugte vi på er skønt ressort i Bentota. Her stod den på ren afslapning. Vi lavede ikke andet end at læse bøger, nyde solen og spise god mad. Vi prøvede flere lokaler restauranter, og der kan godt være lidt langt mellem de gode. De to bedste restauranter vi spiste på i Bentota-området er:

Osteria Romana 700/B Galle Road, Induruwa, Bentota, Sri Lanka Den dyreste restaurant vi spiste på i Sri Lanka, men stadig billigere end Danmark. Det var virkelig en smuk oplevelse. Vi spiste direkte på stranden, omringet af levende lys. Restauranten var virkelig flot indrettet og personalet var enormt sødt. Maden var helt fantastisk og da den blev serveret med et koldt glas hvidvin blev vi begge to ret høje på livet 😉

thumb_IMG_6278_1024

thumb_IMG_6265_1024
thumb_IMG_6271_1024

Malli’s Seafood Restaurant Beach Road, Opposite of the Hotel The Surf, Bentota, Sri Lanka

Det her er en restautant hvor du skal bestille bord på forhånd! Til gengæld kan du så også se frem til virkelig lækker mad. Særlig fisk er de dygtige til, og deres ret med rejer i rød karry var virkelig god! Bestemt et besøg værd – også selvom du ikke er til fisk!

thumb_IMG_6573_1024

Håber I kan bruge min tips! I er altid velkommen til at smide en kommentar til indlægget, hvis I skulle have flere spørgsmål til nogle af de byer vi besøgte!

:-)

Vores chauffør Mangala kan kontaktes her: mangalasa@gmail.com